Ile czasu ucząc się angielskiego w szkole uczyłaś się gramatyki? A ile czasu zajmowała nauka mówienia po angielsku? Nauka angielskiego w szkole jest głównie nauką “pod egzamin” – dlatego ćwiczy się głównie gramatykę i słownictwo. Ale gdy kończymy szkolny etap naszego życia przychodzi czas, gdy weryfikowane są głównie nasze umiejętności posługiwania się językiem angielskim – czyli nauka mówienia i pisania. Rozmowa kwalifikacyjna po angielsku, dogadanie się w podróży za granicę – to dopiero początek atrakcji jakie czeka większość osób.
Gdzie w tym wszystkim znaleźć złoty środek?
Trzeba sobie jasno ustalić jedną rzecz. Znajomość języka nie oznacza znajomości mówienia w danym języku. Niech to zobrazuje ten przykład:
Ona zna angielski, nie oznacza, że ona potrafi mówić po angielsku.
Możemy mieć perfekcyjnie opanowane zasady gramatyczne, a nie móc poradzić sobie w rozmowie po angielsku. Wniosek z tego taki, że wertowanie książki do gramatyki i wypełnianie ćwiczeń typu “wypełnij luki” to nie najlepsze przygotowanie do mówienia po angielsku.
Skupienie się wyłącznie na gramatyce w procesie nauki angielskiego może prowadzić do blokady językowej. Zbyt bardzo skupiamy się na tym jak coś powiedzieć, a nie na tym, aby się komunikować, nawet jeśli nie będzie to w stu procentach poprawne. W naszej głowie włącza się krytyk, który z każdym zdaniem, które wypowiadamy się szepcze do nas “Czy na pewno to było poprawnie?” Wątpliwości narastają a nasza zdolność do wypowiadania się swobodnie – maleje.
Czy trzeba w takim razie zrezygnować z nauki gramatyki?
Absolutnie nie!
Wyobraź sobie, że gramatyka to jest szkielet ciała, a słownictwo to mięśnie. Obu potrzebujemy aby swobodnie poruszać się.
Gramatyka pomaga nadać sensu naszej wypowiedzi – bo to ważne czy np. coś się zdarzyło, zdarzy się, dzieję się, czy by się zdarzyło.
Gramatyka wspiera naukę mówienia, ale nie możemy na niej polegać w stu procentach jeśli chcemy nauczyć się swobodnie mówić po angielsku. Słowo klucz w dzisiejszym wpisie to PROPORCJE – rozwijaj gramatykę, ale równocześnie też umiejętność mówienia. Nie czekaj na moment, aż opanujesz gramatykę, potem będziesz uczyć się swobodnie mówić. Każdą gramatyczną strukturę, którą się nauczysz próbuj aktywnie używać w swoich wypowiedziach. Na początku próbuj rozmawiać sam ze sobą. Wypełnianie ćwiczeń w książce nie przygotowuje nas do żywej interakcji – takiej, jaką mamy podczas rozmowy. Dlatego, spróbuj wyobrazić sobie sytuacje w których mogłabyś użyć struktury gramatycznej, której się uczysz i wypowiadaj swoje zdania na głos. To bardzo ważne – przygotuje Cię to do rozmowy.
Jakie są Twoje sposoby na naukę mówienia i gramatyki? Napisz w komentarzu.